Strijkkralen-mandjes


Dit paasmandje is geïnspireerd op deze pin.

Mandjes van strijkkralen zijn heel makkelijk als volgt te maken:
- Neem een vuurvast kommetje en vet het in met olie.
- Leg 1 laagje strijkkralen in het kommetje.
- Zet het kommetje 4 minuten in de oven op 200 graden.
- Laat afkoelen. Het mandje krimpt vanzelf af de vorm.
- Was het vet eraf.
- Vul met paaslekkernijen.
- Klaar!

Uiteraard heb ik geëxperimenteerd. Waarom olie als de vorm toch loskrimpt? Met olie wordt het mandje wat gladder, de kralen versmelten wat mooier.
Ook heb ik geprobeerd om de in de loop dr jaren gemaakte strijkkralenknutsels te versmelten tot mandjes. Maar de kralen zitten in die knutsels onder spanning, als ze smelten gaat het bobbelen en wordt het geen mooi mandje.

Als consuminderaar zou ik geen strijkkralen aanschaffen voor deze traktatie. Maar als je toch een grote pot hebt staan waar je van gekkigheid niet meer weet wat je er van moet maken. Dan is dit een snelle manier om van die voorraad af te komen, zoals mijn onmisbare hulp opmerkte.

Ik heb dochters beloofd om strijkkralenbakjes te maken met de cupcake-maker. Wordt vervolgd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten